A “Balaton kistestvére”-ként ismert Velencei tó, amely Magyarország második legnagyobb természetes tava nem csak a helyiek kedvelt úticélja, hanem egyben az ország egyik legnagyszerűbb környéke kerékpározáshoz.
A sekély víznek köszönhetően ez Európa legmelegebb édesvizű tava, emellett a nagyszámú nádasának köszönhetően gyönyörű természetes rezervátum a költöző madarak számára.

Az itt található 33 km hosszú bicikli út amely a tó körüli sík terepen halad végig egy igazán könnyed és élvezetes útvonalat biztosít. Velence, Pozozs, Kisfalud, Dinnyés, Agárd és Gárdony községeit érintve az út felfedi a bájos magyar vidék falvait és buja erdeit, ezzel együtt számos természeti és kulturális látnivalót is.

Teljes emelkedés: 90 m
Teljes meredekség: -90 m
Maximális magasság: 138 m
Minimális magasság: 100 m

Velence

A bicikli út kezdőpontja közvetlenül a velencei vasútállomás mellett található, ahonnan Budapest mindössze 40 perc alatt megközelíthető. A vasútállomástól a földalatti átjárón keresztül közvetlenül elérhető a kerékpáros út,először jobbra fordulva, majd a kis híd közelében található körforgalom után balra, a tó felé kanyarodva.

A bicikli út első szakasza a közkedvelt velencei strand felé vezet minket. A strand egy hatalmas rekreációs központban helyezkedik el, ahol találhatók gyermek játékok, éttermek és boltok is.

Velence strand
Velencei strand

A strandot elhagyva, az utunkat a tó északi csücske felé folytatjuk. Nem sokkal később jobbra, a hegyek irányában egy kerékpár szervizre bukkanunk. Az üzlet feletti, Budapestre vezető főúton átkelve a temető mellett balra fordulunk.  Majd a Panoráma útra kanyarodunk, amely egy meredek emelkedőn keresztül felvezet minket a Bence-hegyre.

A Bence-hegy

Jutalmunk a feljutáshoz szükséges erőfeszítésekért a hegytetőről, kiváltképp az újonnan épült kilátóból a Velencei tóra nyíló lenyűgöző kilátás.

Kilátótorony a Bence-hegynél

Ekkor elérkezünk egy kisebb erdőhöz. Majd ahogy egyre beljebb haladunk az egy nagy, fenséges erővé alakul a bickli út mindkét oldalán. Itt körülvesz minket a természet csendje. Két jelzőtábla egy pihenőhelyet jelez a tóparton, bár padok nincsenek, amelyekre le lehetne ülni, így az a benyomásunk támadhat, hogy ez elsősorban egy kerékpárosok számára kialakított pihenőhely.

Ha egyenesen tovább haladunk az ösvény egy meglehetősen jó minőségű kerékpár úttá szélesedik ki, még mielőtt elérnénk a Pákozd-Sukoró alborétum felé vezető csomópontot.

Kerékpárút Pákozd felé

A Pákozd felé vezető kerékpár utat követve először a Katonai Emlékparkhoz érünk, melyet a környéken tett látogatásunk során mindenképp ajánlott felkeresni. Ezt a kis kitérőt érdemes beiktatni a túrába, hiszen a szépen kialakított parkban nagyszámú katonai műemlék látható, ezenfelül gyönyörű kilátást nyújt a hegytetőről.

A Pákozd falu felé vezető útvonal következő pontja a Szúnyog-sziget környéke, ahol egy kedves kis vendéglő is található, amely lehetséges pihenőhelyként is szolgál.

Pákozdból egy hangulatos út indul a Sár-hegyi erdők és a szépséges Pogány-kövek közt. Ezen a területen számos fontos régészeti lelőhely, valamint a Pákozdi Csata Emlékkiállítás is látható, amely hadtörténeti szempontból mutatja be az 1848-as esemenyéket. A katonai emlékparkon belül emelkedik az eredeti Doni Emlékkápolna.

A Doni Emlékkápolna

A kápolnától távolodva elérünk a Pákozdi Alborátum bejáratához, amely mindössze 500 méterre található a csomóponttól. Az arborétum rengeteg különböző növényfajjal kápráztatja el a botanika szerelmeseit.

Ezután az ösvény egyre jobban eltávolodik a tótól és az autópálya mentén folytatódik.

Ekkor jobbra kanyarodunk, hogy elérjük az autópályával párhuzamosan futó kerékpárutat. Egy rövid szakasz erejéig elhagyjuk a főutat, míg feltekerünk egy kisebb emelkedőn. A város látnivalói többnyire az autópálya mentén húzódnak.

Kerélpárút Dinnyés felé

A megjelölt hegyi kerékpárutak több hegyi ingatlant érintenek. A kerülőút meredek és csak az első szakasza aszfaltozott.

Az emelkedő nyugati pereménél választhatunk, hogy lerövidítjük az utat vagy pedig a kerékpárutat követve folytatjuk azt. Ha a kissé hosszabb, ám jobb minőségű út mellett döntünk, akkor nem térünk le balra, hanem egyszerűen tovább tekerünk a kijelölt bicikli úton. Keresztülhaladunk Pákozd ipari részén, majd egy ideig a mezők mentén tekerünk tovább. Miután a Császár-víznél balra kanyarodunk, kisvártatva felbukkanak Székesfehérvár Kisfalud városrészének első házai.

Dinnyés

Ha a választásunk a rövidebb útra esik, akkor a Gábor Áron utcán forduljunk balra Dinnyés és Seregélyes irányába. Egyenesen haladunk tovább a tó nyugati csücskéig, majd átkelünk a főúton. Ez egy rossz minőségű útszakasz, de a tóparton haladva különböző vándorló madárfajokat figyelhetünk meg. A másik tóparti falu, Dinnyés sok turistát vonz, akik a színes hagyományörzű programok végett látogatnak ide. Dinnyésben található az  1820-ban épült Szent György-katolikus templom is, amely a bejáratánál nyugvó kősírról nevezetes.

Dinnyési református templom

Agárd

Visszatérvén a tóhoz, a hetes főúton Agárd irányába haladva megcsodálhatjuk a tavat és a Velencei hegységet. Agárd Velence legrégebbi üdülőhelye, amely híres a strandjairól, valamint a pálinkalepárlójáról.

Hal- és grill étterem az agárdi kikötőben

Gárdony

Agárdtól kezdve két kerékpárút is végigvonul az összes velencei kisvároson: egy a hetes főúttal párhuzam és egy másik hangulatosabb, közvetlenül a tó partjainál.

Az első út éttermek sokasága mellett halad el, míg a második bicikli út a strandok mentén vezet minket, melyek már a tavasz első melegebb napjától kezdve tömve vannak a strandolókkal.

A Gardony a nyári üdülőhelyeiről is hires. Budapestre és Székesfehérvárra közvetlen vonatjáratok vehetők igénybe. Ez a biciklis útvonal utolsó pontja, mielőtt visszaérkeznénk a velencei kiindulópontunkhoz, hogy befejezzük az élvezetes és kalandos kerékpárútunkat.